(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m) })(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga'); ga('create', 'UA-21107382-2', 'auto'); ga('send', 'pageview');

12. 9. 2016

Již dříve TV NOVA zveřejnila ve své reportáži případ seniorů, kterým advokát a předseda Strany zelených v Ostravě, Jiří Klega (PRO Region), pomohl v kauze tzv. šmejdů. Smlouvy prohlásil za neplatné a seniory zbavil dluhu, který je tížil. Starým lidem firma vnutila k podpisu smlouvy, které v podstatě ani nechtěli podepsat a za normální situace by je nepodepsali.

Smlouvy byly samozřejmě nevýhodné a podvedení lidé je podepsali pod tlakem. Staří lidé mnohdy nemají peníze na zaplacení a začíná kolotoč zadlužování. Jak uvedl advokát Jiří Klega (SZ/Pro Region), lidé často neví, že se mohou bránit a že mají velkou šanci uspět i v případě, kdy smlouvy opravdu podepsali.

Jde o to, že smlouvy jsou často neplatné z různých důvodů: jsou uzavírány za nestandardních podmínek, pod tlakem, plnění je nemravné, pokuty příliš vysoké. „V podstatě se v mnoha případech jedná o podvod či o neplatné smlouvy“, uvedl advokát Jiří Klega a dodává, že lidé by neměli podléhat beznaději a strachu a neměli by se bát kontaktovat advokáta. V mnoha případech je totiž šance, jak se ze smluv vymanit a nemuset tak platit nepřiměřeně vysoké částky. Vždy je však nutné vše řešit rychle, dokud je čas. Odkládáním se problém jenom zhorší. Za tuto pomoc lidem v nouzi a v těžkých situacích obdržel advokát Jiří Klega prestižní ocenění Právník roku 2015, které si osobně převzal za účasti ministra spravedlnosti a předsedy České advokátní komory. Jak sám uvádí, advokacie je pro něj pravidelnou výzvou i možností pomáhat lidem“.

Mgr. Jiří Klega, SZ Ostrava / PRO REGIONJak nedávno uvedly Lidové noviny, při kontrolách dodržování zákazu žádat peníze na předváděcích akcích zjistila česká obchodní inspekce nedostatky v 22 % případů z 95 kontrol. Za porušení nové povinnosti dosud padly tři pokuty. Od února letošního roku nesmějí prodejci požadovat na předváděcích akcích či do sedmi dnů od uzavření smlouvy zaplacení zboží. Inspektorům se podařilo prokázat, že zástupce kontrolované společnosti po předváděcí akci přijal hotovost, ve čtyřech případech.

Manželé Ruszovi jsou jedni z mnoha, kteří se nechali napálit na předváděcí akci. Jejich příběh uveřejnila i TV Nova. „Prožila jsem hodně věcí, těžkých. Ale nevím, jak se mám chovat“, uvedla postižená paní Ruszová. Firma Orion Seven jim prodala věci, které nepotřebují, ale před kamerou televize Nova pak slíbila, že od smlouvy odstoupí. To se ovšem nestalo.

V průběhu roku 2015 přijala Česká obchodní inspekce více než 300 podání spotřebitelů, týkajících se organizovaných tzv. předváděček. Nejvíce stížností se týkalo třinácti společností. Spotřebitelé nejčastěji upozorňovali na klamavé praktiky při prezentaci výrobků, včetně jejich vlastností a ceny, na fiktivní výhry či na problémy při odstoupení od kupní smlouvy a následné žádosti o vrácení peněz.

Začínají však padat již první sankce. V roce 2013 dostala pokutu například 1. Česká reklamní společnost, dva miliony korun sankce si odnesla společnost Astena group za klamavé předváděcí akce. Astena group opakovaně lákala spotřebitele na slosování o 100 tisíc korun v hotovosti a v letáku navíc zdůrazňovala, že nejde o předváděcí akci, ačkoli opak byl pravdou. Její dealeři telefonicky kontaktovali vybrané seniory a pod záminkou převzetí dárku je zvali na soutěž, kde měli vyhrát tisíce korun.