(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m) })(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga'); ga('create', 'UA-21107382-2', 'auto'); ga('send', 'pageview');

10. 8. 2014

Nový územní plán Ostravy doslovně uvádí, že je nutné územně hájit a respektovat záměry výstavby oderské větve průplavního spojení Dunaj – Odra – Labe. Něco takového Strana zelených zásadně odmítá. K realizaci výstavby tohoto průplavu se však odmítavě staví nejen Strana zelených, ale celá řada renomovaných ekonomů i ochránců životního prostředí.
Z textu nového územního plánu Statutárního města Ostravy, který nabyl účinnosti 6. června 2014, je na první pohled patrné, že mu chybí dlouhodobá vize budoucnosti krajského města. Ale nejen to. Není v něm ani potřebná míra ochrany a zlepšení životního prostředí. V seznamu ploch určených k přestavbě, mezi kterými dominují zbořeniště po předchozím těžkém průmyslu, například vůbec nejsou uvedeny rozsáhlé plochy pod dopravními stavbami. Jedná se o desítky hektarů „měsíční krajiny“ pod dálničními mosty, které čekají na úpravy porostů vycházející vstříc biodiverzitě.
Zastavitelné plochy pro bydlení v okrajových částech města počítají se změnou charakteru pozemků z orné půdy na stavební. Orná půda by přitom z hlediska budoucnosti měla být předmětem nejvyšší ochrany. V kapitole pojmenované Ochrana zemědělské půdy však o této ochraně není ani zmínka. Přitom v kapitole Orná půda je ustanovení podle kterého pro nezemědělské účely bude využívána především nezemědělská půda. Zde si územní plán doslova protiřečí.
V územní studii dopravních staveb chybí vize rozvoje pěší zóny v centru města i oživení centra Ostravy vůbec.
„Územní plán města Ostravy by měl zohlednit podmínky trvale udržitelného rozvoje krajské metropole, které se odvíjejí od trvale udržitelné ekonomiky, ochrany životního prostředí i sociální roviny. Nic takového však konkrétně ani výhledově územní plán neobsahuje“, říká předseda krajské organizace Strany zelených Ladislav Vrchovský.
Strana zelených si je vědoma skutečnosti, že Ostrava už nikdy nebude třistatisícovým centrem těžkého průmyslu, jak tomu bylo v podmínkách reálného socialismu. Obyvatel Ostravy neustále ubývá. Současné vedení města však trend „mizející Ostravy“ jakoby nevidělo. To, jaké budoucnost městu chtějí autoři územního plánu i zastupitelé kteří tento plán schválili připravovat, z tohoto plánu vůbec není zřejmé.
Kontakt: Ladislav Vrchovský, předseda moravskoslezské krajské organizace SZ .
Tel: 608 800 402, e-mail: ladislav.vrchovsky@zeleni.cz