17. 7. 2015
Město zrušilo zakázku na podporu veřejné dopravy v Ostravě, smlouvu s dodavatelem nepodepíše. Investice města Ostravy za 143 milionů korun měla přinést efektivnější řízení dopravy ve městě díky zajištění zvýšení plynulosti a bezpečnosti provozu při současné preferenci MHD ve městě, která je přívětivější k životnímu prostředí. Dotaci 122 milionů tak Ostrava neuvidí.
Veřejná zakázka byla součástí projektu řešícího inteligentní dopravní systémy. Zakázku však vedení města na červencovém zasedání ostravské zastupitelstvo zrušilo. Zakázka na podporu veřejné dopravy město Ostrava vyhlásilo už loni o Vánocích, 26. prosince 2014. Informaci o zrušení zveřejnilo město uchazečům 15. července 2015.
Systém měl zajistit zvýšení plynulosti a bezpečnosti provozu a současně preferovat MHD. Oblastí, které měl řešit, bylo několik: výměna řadičů světelné signalizace u křižovatek na území města, kde již řadiče nesplňují požadované parametry na realizaci preference MHD; instalace strategických detektory, které umožní kontinuální sběr dopravních dat, která budou následně zpracována a využívána pro posouzení dopravní situace a poskytování informací o dopravě; modelování dopravy pomocí specializovaného software a vybudování dopravního centra, které mělo zajistit: centrální dohled nad dopravní situací ve městě, sběr dopravních dat včetně jejich zpracování a vyhodnocení a především zvýšení informovanosti občanů města o dopravní situaci.
Zastupitelé však na svém jednání 1. července 2015 rozhodli smlouvu s vítězem neuzavřít a veřejnou zakázku zrušit. O dotaci 122 milionů z Regionálního operačního programu na systém, který měl pomocí kamerového systému a ostatních technologických zařízení umět na dálku zasáhnout do světelné signalizace křižovatek a na dálku tak ovlivňovat a řídit dopravu, tak město Ostrava přijde.
Zakázka „Podpora veřejné dopravy“ je od samého počátku zvláštní. Ale do konkrétnějších rozborů se se na červencovém zastupitelstvu nechtěl pouštět ani sám primátor Ing. Tomáš Macura, MBA (ANO). I to svědčí o ne úplně transparentních poměrech na radnici, které předcházely v tomto případě ztrátě dotace v řádech desítek milionů v Ostravě, na ušlé dotaci.
Současní zastupitelé Ostravy to zdůvodňují tím, že by dodavatel nebyl schopen do konce srpna systém připravit. Zastupitelé ČSSD se hlasování o zrušení zakázky v červenci zdrželi, zastupitelé za KSČM nehlasovali vůbec a o zrušení zakázky tak rozhodly nakonec hlasy ANO 2011, Ostravak s KDU-ČSL a ODS. Město však bude muset i tak uhradit náklady za proběhnuté neúspěšné výběrové řízení v ceně asi 200.000 Kč a další statisíce za přípravu související dokumentace, o ztrátě dotace nemluvě.
Takové excesy při plánování a financování dopravy v Ostravě nejsou prostě možné.
Odborná sekce dopravy, Strana zelených Ostrava